China blijft leuk! - Reisverslag uit Turpan, China van Floor Kaspers - WaarBenJij.nu China blijft leuk! - Reisverslag uit Turpan, China van Floor Kaspers - WaarBenJij.nu

China blijft leuk!

Door: Floor

Blijf op de hoogte en volg Floor

30 Oktober 2007 | China, Turpan

Hoi,
Ik zit weer in de volgende plek in China; 20 uur met de trein van Kashgar: Turpan.

De treinreis was prima, niks op aan te merken. We hadden de luxe klasse, met vier mensen in een coupe. Lekker geslapen en lekker gegeten. En eindelijk in mijn boek kunnen lezen. Dat kan ik namelijk niet in de bus, dus voor mij is treinreizen een hele verbetering.

Nu ben in in Turfan, een stad midden in de Taklamakan woestijn. Morgen gaan we de hele dag allemaal dingen in de omgeving bekijken. Vandaag maar eens over de markt gelopen. Dinegn die je zoal tegenkomt: gedroogde ananas (gekocht), toiletspullen (chinese nivea gekocht), levende vissen en konijnen (maar niet gekocht) en nog zo veel meer. Je valt echt van de ene verbazing in de andere.
Van mijn reisgenote Ingrid heb ik een paar Chinese woordjes geleerd. Ik ga er maar flink op oefenen de komende dagen. De meeste mensen spreken echt letterlijk geen woord Engels, dus dat is soms wel lastig. Het heeft me er niet van weerhouden om eergisteren stevig te onderhandelen over antieke kralen! Ik ben nog niet blut, maar het ging wel hard. Ik heb mooie oude kralen gekocht die zijn opgegraven in de woestijn gekocht. Kleintjes en een paar grote. Als de verkoper gelijk had, zijn ze tweeduizend jaar oud. Of ik dat geloof weet ik niet, maar oud zijn ze wel. Waarschijnlijk ga ik in Beijing vooral parels kopen, maar die oude spullen, daarvoor is deze regio erg geschikt.

Ingid is trouwens gisteren een andere route gegaan, haar zie ik pas in Beijing weer. Dat is wel vreemd, opeens alleen zijn. Maar een eigen kamer, dat is ook wel even lekker!

We hebben bericht gehad van Rik, Anke en Arnold. Ze hebben het erg zwaar gehad. Ze zijn toch vastgehouden aan de grens met Kyrgystan tot na middernacht in de kou! Daarna een barre tocht naar Bishkek, waar Rik nog politieproblemen kreeg omdat hij een verlopen visum had. Het goede nieuws is dat ze een vlucht geregeld hebben, en hier mogelijk vandaag al kunnen zijn. Maar....dat gaat alleen door als ze op de luchthaven een visum kunnen krijgen voor China. Het blijft dus spannend.
Een reisgenoot, Willem, heeft tijdelijk het regelwerk overgenomen en dat is wel erg prettig.

Kort samengevat: Ik heb het weer prima naar mijn zin, en iedere dag zit vol met bijzondere ontmoetingen en verrassingen!

Collega's: die warme chocomel, mag dat ook espresso zijn? Goede koffie is hier niet te krijgen. En een lekker broodje mozzarella van de broodjeszaak gaat er inmiddels ook wel in. Nu moet ik zeggen dat ik heerlijk eet hier...Vooral de tofu is vers zo lekker!

Ankie: je kunt mijn dagboekje natuurlijk gewoon bijhouden. Had je mijn verjaardagssms nog gehad? Geniet van je mooie reis, en knuffel Sanne en de familie maar heel stevig.

Maria: we vinden het ook gek zonder jou. Zeker toen ook Anke, Rik en Arnold ons moesten verlaten, zaten we ook weer met jou in het hoofd. Het blijft superjammer, maar ik ben blij dat je je weer goed voelt.

Nog over het koude weer: het is nu heerlijk nazomerweer in Turfan. In de zomer is het hier belachelijk heet, maar nu een graad of veertien, wat met het zonnetje erbij heerlijk is. Dus na de hitte vaqn het begin, de barre kou van Kyrgystan, is het nu weer dat een beetje hollands is!

Tot gauw!

Groetjes,
Floor

  • 30 Oktober 2007 - 08:56

    Ben:

    Hallo Floor,
    Jullie reis verloopt toch wel iets anders dan de onze,maar zo te lezen vermaak je je prima.Voor parels kun je vlgs mij beter in Xián op de kruidenmarkt onder handelen soms zijn de parels verstopt omdat deze kooplieden er niet mee mogen handelen.Verder nog een prettige reis verder.
    groetjes ben.

  • 30 Oktober 2007 - 17:47

    Melek:

    Wat een avonturen weer Floor!

    Wat leuk om weer bij te lezen over je wel en wee. En nog bedankt voor je kaartje! (Had ik dat al gedaan? Ik zag eerst de voorkant, Isfahan. Toen moest ik eerst aan de kader Abdolah denken en vervolgens aan jou. Niet mis hoor, zo'n 2e plaats na Kader :-P)

    Tot bericht!

    Soens, Melek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Turpan

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 December 2007

Peter is geslaagd!

11 November 2007

Weer thuis

07 November 2007

Eindpunt bereikt

05 November 2007

In een grote leunstoel...

04 November 2007

Xi'an, we komen eraan!
Floor

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 93
Totaal aantal bezoekers 17139

Voorgaande reizen:

08 September 2007 - 12 November 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: